Brian
Brian Bagmand bag koncernen O'Brian.dk som står bag mange kendte brands og firmaer, helt fra fotovirksomhed til smykkedesign og salg. 6 min read

Citroen Xsara 1.6i Innovation

Citroen Xsara 1.6i Innovation

Tiden kom hvor den ellers hysteriske morsomme AX’er skulle skiftes ud med noget mere komfortabel og lang mere støjsvag. Det var ved at være en anelse anstrengende at pendle I den lille og meget larmende AX’er hver dag.

Lækker ser det da ud

Eftersom jeg nu havde haft 2 Citroën’er der bare havde været perfekte, skulle det selvfølgelig igen være en Citroën. Lige på det her tidspunkt introducerede de deres helt nye designlinje med Xsara. Det var en lidt mere ordinær udseende Citroën både inde og ude. Efter en prøvetur hos den lokale forhandler var jeg solgt. Det tror jeg også sælgere kunne mærke. Valget faldt på den sølvgrå Xsara 1.6 Innovation de havde I udstillingen. Jeg fik monteret en original spoiler og fine alufælge (jeg hedder jo Brian) Vi fandt I mine øjne en ganske fornuftig byttepris, og bilen var min.

Jeg syntes den 16 ventilede 1.6 liters motor var rigtig fin I bilen, den var frisk og stadig sparsom med benzinen, og meget meget støjsvag. Bilen var meget komfortabel og det var en glæde at køre I min første helt nye bil (den havde kørt 12km da jeg fik den.)

Lækker ser det da ud

Men… Efter en måneds tid, opdagede jeg en form for skygge på den ene bagdør, jeg gik til forhandleren og spurgte hvad det var – svaret var ‘jeg kan ikke se der er noget galt’. Det svar var jeg ikke tilfreds med, så jeg gik til en lokal autolaker og spurgte ham om skyggen. Han var 100% klar I spyttet. Bilen var blevet skadet på bagdøren og omlakeret. Den grå nuance kan være meget svær at ramme, så derfor virker malingen mørkere midt på døren end ude I kanterne. Jeg gik straks til forhandleren med de nye informationer. Her indrømmede de nu pludselig at bilen var blevet ridset under transport, og derfor var døren blevet omlakeret. Så alt var op til standard! Det er selvfølgelig ikke et svar jeg er tilfreds med – jeg ville have afslag I prisen eller en total omlakering af bilen. Men det kunne der slet ikke være tale om – BASTA!

Så jeg skrev til Citroën Danmark om min sag – og her fik jeg samme svar, at bilen var blevet repareret så den at betegne ‘så god som ny’. Grrrr… Jeg ville stadig ikke acceptere, så jeg skrev en mail ind til BilMagasinet, som til min overraskelse faktisk tog fat I sagen. De kontaktede Citroën Danmark, og fik et helt andet svar. At hvis jeg ikke var tilfreds med den reparation bilen havde fået, skulle jeg naturligvis enten have nedslag I prisen eller omlakeret bilen. Jeg besøgte igen autolakeren og spurgt om hans råd. Han ville selvfølgelig gerne have jobbet med at omlakere bilen (han var den eneste autolakerer I området) men anbefalede mig at tage imod pengene, da der ved omlakering ville være synlige steder hvor omlakeringen ville kunne ses, og det kunne give problemer med gensalgsværdien. Så det endte med at jeg fik 15.000 kr retur (det beløb jeg havde betalt for spoiler, fælge og måtter til bilen) og vi var alle gode venner igen.

Lækker ser det da ud

Ud over dette viste det sig at bilen var en super dejlig bil. Den sagde aldrig en forkert lyd, kørte uden at kny kilometer efter kilometer. Godt nok var den lidt tørstig efter bremser – men det kan måske godt være lidt med måde jeg kørte på – jeg hedder jo Brian haha…

Set I bagklogskabets kloge lys, så var det faktisk ret meget en kedelig bil. Den blev købt med for lidt hjerte. De biler jeg som regel fortryder mest, er de biler jeg køber med fornuften. De mangler sjæl. Xsara’en var en super fin bil, kørte dejlig komfortabel, var billig I drift og er det den bil jeg frem til 2025 har haft absolut længst. 😊

Lækker ser det da ud