Brian
Brian Bagmand bag koncernen O'Brian.dk som står bag mange kendte brands og firmaer, helt fra fotovirksomhed til smykkedesign og salg. 6 min read

BYD Sealion 7 Excellence

BYD Sealion 7 Excellence

Nu måtte BYD have revance efter en ret skuffende tur I deres Seal U – den nye Sealion 7, udviklet og designet I Europa, så det starter da godt. Personligt er jeg vild med bilens design, den ser da brandgodt ud. Virker større I virkeligheden end billederne viser.

Lækker ser det da ud

Desværre havde de på dagen kun topmodellen klar til testkørsel – så som ekstra udstyr ud over basis udgaven var der Ægte Nappa læder på alle stole, Super lækker headup display, en tomme større fælge og røde bremsekaliber. Teknisk så har den en oplyst WLTP rækkevidde på 502km hvor standard modellen har 482km – hurtigere opladning 230kw mod 150kw og 530hk istedet for 313hk.

Når man sætter sig ind I bilen, føler man virkelig det er noget specielt. ALT føles super lækkert, sæderne er super gode og alt ser og føles som det bedste fra Audi og Mercedes. Som enhver anden ny bil, er det legende let at komme igang, man skal ikke engang trykke på en startknap som I min e-Niro. Det første jeg bemærker er en superskarp og tydelig headup display, der viser lige det jeg har brug for I mit synsfelt.

Lækker ser det da ud

I starten kørte jeg lidt rundt I Kolding by, her føles bilen slet ikke så stor som den virker udefra. Den er virkelig behageligt affjedret og meget støjsvag. Den adaptive fartpilot virker super godt ved køkørsel. Men lidt skuffende var accelerationen fra stilstand, den virkede faktisk langsommere end min egen lille Kia e-Niro. Men så snart du rammer tilkørslen til motorvejen finder du hurtigt ud af, at der er muskler I bilen. I løbet af absolut ingen tid ramte jeg de tilladte 110 – stadig nærmest totalt lydløst og helt udramatisk. Stabiliteten var super og komforten lige så lækker som inde I byen. Absolut en helt anden oplevelse en Seal U.

Jeg må indrømme jeg er ret vild med bilen. Desværre skuffer rækkevidden, især set I forhold til størrelsen på batteriet. Med et batteri på over 90KWh kan den kun køre lige over 500km på en fuldopladning. F.eks en Tesla Model Y Long Range RWD kører 600km med et 74KWh batteri.. DC opladning fra 10-80% tager 24 minutter, det er ganske ok, men ikke blandt de bedste i klassen.

Rent praktisk har den en ganske fin størrelse bagagerum, ikke prangende stort – men tilpas. Til gengæld har den en rigtig fin Frunk

Lækker ser det da ud

Nu glæder jeg mig til at prøve basis versionen, som de snart får hjem hos BYD I Kolding, Dens rækkevidde er kun ganske lidt mindre, men til en bedre pris. Hvis oplevelsen så ellers er nogenlunde den samme som topmodellen, så kommer den helt sikker på min top 5 liste over prospects til næste gang jeg skal have bil 😊